Monday, March 21, 2011

Realiti TV Adik-Adikku gempak!

Assalamualaikum *semanis-manis pembuka bicara...ewah!*

Selalunya blogger lebih minat dan cenderung nak menulis kisah-kisah hot...
dari artis-artis..tak kira la dari segi pemakaian, suara, rupa, kisah peribadi...
kenapa tidak kita berbicara mengenai perkembangan yang bagus pada negara dan agama kita?
tapi aku tak kata apa yang mereka ceritakan pada blog tu salah.. bagus sebab beri pengajaran
tentang ape yang patot dan yang tak patot.. tapi, aku nak selang selikan dengan cerita
lain pulak... yelah, kadang-kadang kita lupa... blogger bukan sahaja dari umur 20an...
ada dari kalangan adik-adik...remaja, belia, dewasa... orang tua pun ade tau!!!

Malam tadi.. sape yang tengok pertandingan pidato Adik-Adikku final?
Boleh dibilang mengunakan jari... tapi kat dewan berlangsungnya pertandingan tersebut
jangan cakap laaaa.... berduyun orang pergi tengok... sape yang tak tengok memang rugi..

sape yang tengok pasti tersentuh hati... anak-anak yang berumur 10-12 tahun 
membentangkan pidato mereka di seluruh Malaysia... dan aku yakin sangat
anak-anak seusia ini mampu untuk menarik perhatian orang dewasa... bayangkan,
bergenang air mata aku tatkala anak-anak kecil ini melaungkan kalimah Allah untuk
menyeru semua umat Islam supaya bangun dan sedar dari "tidur"....membangunkan Islam
agama junjungan... tersangatlah aku berbangga... petah bicara, merdu bernasyid dan berzikir...
bersama alunan-alunan doa yang dilagukan...bermain gendang yang mengasyikkan....

aku yang berusia 20 tahun pun, kalau diberi peluang untuk berbuat benda yang sama
belum tentu aku akan berbicara sepetah itu dan berhujah sebagus itu... kagum melihat
kesungguhan mereka menyebar dakwah... bukan hanya agama Islam sebagai panahan..
tetapi seluruh agama dipelusuk dunia... menyeru keamanan...bersatu dalam Malaysia...
*wah! waaaahhh! aku pulak rase nak berpidato*

Kagumnya aku bukan sebab apa... kanan-kanak seusia ini telah banyak faham
dalam ajaran agama kita... memberi nasihat, ingatan, dalam pelbagai cara...kadang-kadang
terase kecik diri ni berbanding mereka yang sememangnya kecil sebab pemahaman
mereka melebihi kita yang dah lama hidup dari mereka... Subahanallah...
adakalanya boleh menyebabkan aku ketawa terbahak-bahak sampai rase nak terguling...
buat aku tersengih-sengih di depan Tv sampai kain yang aku lipat tak berusik
sebab khusyuk sangat menonton... tabik spring lah! *ibu aku bising tengok tv tapi tangan tak buat kerja*

Akhir pertandingan ada pulak persembahan dari Dato' Siti Nurhaliza... 
cantik berkurung moden dan bertudung litup...menyanyikan lagu ketika cinta...
merdu... terase diri dekat dengan Allah...*kan bagus kalau Dato' Siti terus bertudung litup macam tu..*

yang nak tengok Dato' Siti boleh click sini 

*kanak-kanak adakalanya lebih maju dari kita...

2 comments:

Redbloodsnow said...

so far lom lg pernah tgk realiti tv ni. kak zie ni jenis jrg tgk tv..hehe

iLa suHaiLa said...

suke tgk progrm nie..adik2 petah berbicara dgn isi2 yg bergune..kiutt plak tuuu..kalo la ade adk kecik2 cmtu..

 
;