Wednesday, January 12, 2011

Pernah Mengalami symptom ini????

Assalamualaikum 
puan2..tuan2..makcik2..pakcik2..adik..abg...kakak..cucu..cicit sume...
waaaoooouuuuu!
merangkumi sume tuuh...
hari ini yg tak beberape nak bahagia la wat aku...
aku nie..pelik dan heran lah mende2 yg terjadi kat aku sejak 2menjak nie..
Pelik Pelik ajer...laen mcm!
korg penah merasai detik2 cemas seperti ini???
*cemas la sgt!*

"terhuyung-hayang seketika mcm org mabuk"
"terjelapuk ke lantai mcm nangka bushuk"
"melihat satu objek menjadi 2 mcm gmbar blur"
"warna bertukar malap mcm org rabun"
"dunia seakan bergegar mcm kne gempa bumi"
ni salah satu contoh pandangan bley wat sakit kepala btol x???!!!

penah tak? penah tak?
sape yg penah tuuu...tolong2 la share information ngan aku nie yerk!
kenapa larh aku merase keadaan yg teruk mcm nie...
don't like! don't like!

sebelooom ni aku juz migrain 
wwwooookkkk
sakit kowt...aku rse mcm dok kat dunia laen daaahh...
*cewah! mcm penah g dunia laen plak!*
yewla..sume bende aku xnmpak.. silau jer mcm pndang abg botak punye kpla..
pastu senstive terhadap bunyi2... 
walaupun suara org bercakap, aku rse annoying gler kowt..
pape pun.. aku ade nak share nan korg tentg MIGRAIN..

 Migrain ialah satu keadaan sakit kepala terjadi disebabkan
oleh aliran darah dan perubahan kimia diotak. Perubahan
ini akan menyebabkan arteri yang membekalkan darah
ke otak tersekat dan menimbulkan sakit kepala diikuti oleh
rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening. Ia juga kadangkala menimbulkan kesan
pada pandangan dan menimbulkan satu fenomena pada pemandangan yang dipanggil
aura.Ia adalah satu keadaan neurologikal yang biasa dialami oleh penduduk negara maju dan
membangun. Ia biasa menyerang pada peringkat usia selepas baligh.Migrain ialah sejenis
penyakit keturunan dan mempunyai kecenderungan untuk berulang.Wanita mempunyai
kecenderungan mengidap migrain yang lebih tinggi berbanding lelaki(75%), kebiasaan
sebelum haid dan selepas menopaus.

*ayat skemakan??? nak tau knp?? sb FAKTA okeysss!*
aku memang..bab fakta aku mmg take care gler k...

Ciri-Ciri Migrain
  • Gangguan saraf seperti gangguan pada pandangan seperti titik buta dan melihat motif seperti zig zag sebelum mengalami sakit kepala...
  • Seperti melihat sinar cahaya yang amat terang hingga terasa seperti hampir buta dan sesekali melihat objek di hadapan anda mempunyai aura disekelingnya. Selalunya gejala ini akan berlaku selama 15 hingga 20 minit dan diikuti oleh sakit kepala yang teruk. 
  • Biasa mengalami sakit kepala yang teruk dan berdenyut-denyut disebelah atau satu bahagian kepala sahaja.  
  • Biasa mengalami diikuti oleh muntah atau cirit-birit. Biasa merasa amat sensitif dan takut pada cahaya yang terang(fotofobia), merasa amat sensitif pada bunyi(fonofobia) dan merasa amat sensitif pada bau (osmofobia).
kalau korg dah ade symptom2 di atas...
g la jumpe dokter...
sb aku dgr migrain ni ade bnyak peringkat...
ade thap bahaya tau!!!
n utuk pngetahuan korg... aku dah smpai thap bahaya...
hope sgt umur aku pnjg ag k...
kene bnyak pntang... utk lebey selamat, tnyalah pakar...
*ceh! nasihat org kunooon! aku sendiri pun x pgi jmpe doktr lg...*

sumber ni bukan plagiat yer!!! diingatkan sekali lagi!!!
bukan plagiat! aku copy jer... 
huhuhu... *same la tu!*
Aku juz nak share nan mber2 jer...
dgn silent readers aku nie haa..
tapi!
aku sertakan link2 yg bley dikongsi dgn korg utk pngetahuan lebey lanjut k...


k..bye! wa cau luuu...

7 comments:

NHazirah said...

eiy x pegi check Dr ke? bahaya la migrain slalu..can lead to sometheng else..baik cegah dari rawat kan..take care sis..kesihatan itu penting.. huhu erm awk slalu minum kopi x? merokok? sure xdenye kan..ehe kopi salah satu punca bleh jd migrain tau :0

Eyqasara said...

mnum kopi tu xlar... tp byak mnum teh.. milo... n selalu gak mkn coklat... xnak mkn.. tp coklat tu memanggil2 suh mkn dia... hehehe...

tulus sweet said...

tak pernah ade migrain but roomate ade.kesian...skrg ni cuti.dea xbalik.tatau mcm mana keadaan dea skunk.hrp xd pape happen

Eyqasara said...

mmg klu dah migrain sakitnyer terlampau... pada yg pernah mengalami sure sakit migrain ni paling ditakuti.. azabnye nauzubillah.. hope yg kne pnyakit ni bnykkan bersabar n kuat smgat,,, eyqa fham ape yg korg rse... 4 mber2 support la kami2 yg sakit nie.. *wah? xbley blah ayat aku..hihihi...*

ubi said...

haha.nice entry....

Eyqasara said...

hihi..thnx ubi.. ;)

Jay said...

migrain ni mmg kalau kene sakit sgt..hilang mood untuk sehari tu..Jay selalu kene dah pun..hehe..but Jay cuba bertahan..cuba untuk pulihkan keadaan ini..yg penting jgn sesekali lupa pada kekuasaan allah..kerana dia mengingatkan supaya kita tidak pernah melupai nya..:)

 
;