Saturday, January 8, 2011

AMBIL LANGKAH BERJAGA-JAGA untuk cinta...

Assalamualaikum readers... 
SELAMAT! SELAMAT DAN SELAMAT!
.....PAGI PETANG MALAM....
aku ckp gni bukan ape... yelah!
org yg baca blog ni xkire mase....
nak ckp pagi, kang yg bace nyer malam....
nak ckp mlm, kang yg bacenyer pagi...
so, senang aku ucap sume skali... hohohoh...
like? like? like?
hehehehe....
berikutan dengan entry yg aku post semalam....
aku nak share plak 
LANGKAH-LANGKAH KESELAMATAN....
klu korg yg bace entry sebelom ni pasti dah tau entry psal ape kan...
yg xtau lagi tu, rajin2 ler korg menggatalkan tangan 
dan jejari mulus tuuuh menekan punat-punat pc korg dan pastikan,
jumpe post aku yg seblom nie...
waaaahh! PROMOTE abishhh!
okey okey enough!
mukadimah pepanjang pun boring gak kann???
aku ni mmg lerrrr....klu dpt buat mukadimah, nak try bagi pendek, 
tapi panjang jugak jadinyer... ntah pape laaahhh..



  • Apa yang pnting jika anda berasa tidak selesa dengan hubungan tersebut arau berasakan ada sesuatu yang tidak kena, ikut naluri hati anda itu.
  • Berfikir secara realistik - jangan mengharap pasangan anda berubah. Jangan percaya apabila dia berkata apa yang dia lakukan salah anda.
  • Jika anda hanya berdua bersama dia dan keadaan buruk bertukar menjadi sangat teruk dengan api amarah tidak dapat dibendungdan anda amat takut, bertindaklah untuk menyelamatkan diri. Lakukan apa juga untuk memastikan anda selamat dan dari situ baru boleh buat langkah seterusnya.
  • Jangan minta putus hubungan secara tiba-tiba atau mengugut untuk berpisah. Sebaliknya rancang dan bercakaplah dengan seseorang yang anda boleh percaya. Keganasan adalah punca utama wanita mengalami kecederaan lebih tinggi daripada kemalangan jalan raya, disamun atau dirogol.
  • Bincang dengan seseorang. Sesetengah orang tidak pasti sama ada hubungan yang dilalui mempunyai unsur keganasan. Beritahu seseorang yang boleh dipercayai seperti ahli keluarga, rakan baik, kaunselor sekolah dan terus-terang mengenai senario hubungan yang anda sedang lalui.
  • Didik diri anda. Hubungan ganas boleh dielak jika anda perasan pasangan anda ada tingkah-laku suka mengongkong, mood yang berubah secara tiba-tiba atau ancaman ganas segera dapatkan bantuan.
  • Keluar beramai-ramai. Jika ingin berdating keluarlah beramai-ramai. Dating secara berkumpulan dengan orang yang anda kenal bagi mengelakkan anda bersendirian dengan pasangan.
(sumber: UTUSAN MALAYSIA)

tengok nie...tgok!!!
aku sebenarnya hope ini adelah salah satu cara aku untuk sebarkan hal ni..
memandangkan aku sebenarnya terlalu sedih dengan nasib2 wanita zaman sekrg....
keadaannya dah jadi mcm zaman sebelum ni... zaman jahiliyah yang penuh dengan kekejaman terhadap wanita. Wajarkah kita tanpa pembelaan khususnya wanita??????
CEEEEEWWWWAAAHHH!
mcm nak berpolitik plak!
Tapi aku berbangga la sb sekarg ni negara kita dah ada
persatuan untuk melindungi para kaum hawa....
bagus2!!! cayalah Malaysia..
walaupun kita sukar nak tangani  mende ni sepenuhnya,
tapi negara kita dah ambil langkah yg terbaik.
Erm.... tips2 ni aku ambil nak share dgn korg...
bukanlah plagiat ke meniru ke....
tp ini yg aku baca dan aku nak kongsi dengan semua terutama WANITA!
alaaaa cam xtau korg sbnarnya xsume yg rajin dok nak belek2 paper
kan? kan? kan??
kantoi... hehehe...
pompuan2 ni rjin dok belek mjalah 
WANITA, NUR, KELUARGA, DARA...
kan? kan? kan?
hehehe.. aku tau sb aku pun gtu... hekhekhekhek!
tp xbererti dorg sume bace tu je kannn...?
rajin gak korg bca utusan, metro, berita harian...
kan? kan? kan?
ceh! sbnarnya nak cover...
eeeellleeeeehhh!
:D
k... daaaaa! 

*erk?? prasan x aku sejak 2 menjak ni kuat emosi?? hehehe....*

7 comments:

Aidil Syukor said...

erm bgus entry kali ni.:)...btoi2 dpt mmberi kesedarn kpd kaum hawa dlm mnntuksn sesuatu hubungn itu wajar diteruskn or tdk...dan yg plg pnting para kaum Adam juga harus bermuhasabah diri ttg isu @ masalh yg dialami oleh wanita skrg ini...jgn lah diikut kn sgt hawa nfsu yg berkehndakkn bhwa sesuatu yg kite ingini 2 harus kite miliki krn sesuatu itu hnyalah semntara dan ujian Tuhan kpd kite smua...(ceh aku bg kate2 ni mcm la aku ni bkn dr kaum Adam...teet''..he3)..

EYQASARA said...

hihihihi... yup.. kaum adam pun kne amik port dlm hal ni... kdg2 klu bukn diri sndiri yg kene atau yg buat, ingt kte ade adik, kakak, ibu...saudara mara, rakan baik... xmustahil bley jd kat dorg... lebih perit klu dah ada ank, n jd pd anak sndiri.. at least bley la kongsi2 pndpt dan ambil lgkah berjaga2...
i like! i like! :P

Bieby Alyssa said...

salam... b sokong 10o% y kak n abg b nie kta..pendek kn crita "kehidupan hrus di trus kn"..hidup msti kedepan bkn ke blakang..(aek mcm iklan lm tv je nie) hihihihiii...btul x kak n abg b???

Bieby Alyssa said...

salam... b sokong 10o% y kak n abg b nie kta..pendek kn crita "kehidupan hrus di trus kn"..hidup msti kedepan bkn ke blakang..(aek mcm iklan lm tv je nie) hihihihiii...btul x kak n abg b???

Bieby Alyssa said...

salam

EYQASARA said...

btul dear... ;) waaahh??? ayat iklan eak?? hehehe... cayalah! pape pun b, akak hope b pndai cari teman idup yer... jgn smpai terjadi mcm kes2 nie.. mintak simpang 44.. pape pun doa akak b sntiasa dlindungi Allah.. btol x cikgu aidil? hekhekhek! :P

Jay said...

beringatlah wahai kaum adam dan hawa..iblis dan syaitan itu sentiasa akan cuba menghasut manusia untuk mengikuti arahannya yang sangat sesuai dengan nafsu manusia..cuma satu yang sangat cantik untuk di pandang...mencintai seseorang berserta keimanan,ketaqwaan dan mencari redha allah s.w.t:)

 
;