Monday, May 9, 2011

Muslim Tak Hormat Islam!

Dunia ni dah semakin tua..dah tak da ape yang boleh nak dibanggakan. Sedikit demi sedikit dah musnah. Bukan hanya yang musnah tu banggunan, negara bagai...tapi akhlak yang paling teruk. Musnah akhlak, musnahlah segalanya. Betul?

Straight to the point aku tak berape suka akhlak segelintir penduduk taman perumahan rumah aku. aku tak kate semua ye..kang ade pulak yang hantar senapang gajah tepat kat batang idung aku. Tak pasal-pasal tambah lagi dua lubang.. hadoi.. simpang...

Balik pada cerita, al maklumlah.. al magribi al waktu... *suka hati aku je...* ni, dah waktu senja.. orang semua dok berebut nak ambil wuduk untuk solat. Umah aku pun sepi aje.. orang cakap kalau berbisik tu kire boleh dengar lah! Dalam sayup2 aku berzikir tiba-tiba aku rase lain macam pulak dengar "zikir" jiran aku ni.. dalam hati aku.. "aiyok? laen bebenor zikirnye ni.. siap ade rentak-rentak pulak...."

Aiseymen.. diam punye diam... bak kate orang "telinga lintah!" ooomaaakkkaaaiiii... karaoke ruponyo! agak-agak la weh!! tengok jam tu... ekau ni buto ko apo tak nampak jam tu ha? ke ekau nak den ni lotak jarum jam tu kek kepala ekau? kalau nak canteeek sikit boleh la den letak alarm sekali ni haa.. biar padan eh muko ekau! bingit telinga dongar ni dooo....

Kalau ye pun awak ni tak sembahyang... hormat la sikit orang jiran sebelah menyebelah.. kami ni haa nak berzikir tambahkan pahala yang kurang ni.. kok ye pun korang punye "zikir" tu seronok sampai hentak kaki tangan terangguk-angguk geleng-geleng..biar lah kono ngan maso...tengah maghrib ni baik join kami ni haa... goyang sikit-sikit je badan ni... sambil menghayati alunan surah-surah suci.. hhhmmm lega sikit... hati tenang.. jiwa tak la runsing..badan pun tak penat kan?

*manusia sekarang semakin jahil..

3 comments:

not irene said...

macam jiran saya je... tapi dia lepas maghrib. Masa maghrib dia gi solat jemaah kat Masjid Alhamdulillah.

Bersabarlah dan berpesanlah.

EYQASARA said...

alhamdulillah... sekurg2nye org tu tahu nak hormat waktu magrib.. yg ni tak.. tengah azan pun tak sedar...

SHM said...

bahaya orang yg mcm ni . hati dah hitam . agama sendiri tak hormat , lagikan agama orang lain .

 
;