Sunday, May 22, 2011

Diri Kita Sebenarnya..

Kita nak orang respect kita, tapi adakah kita respect orang lain? Kita nak orang jujur dengan kita, tapi bila orang jujur dengan kite, sentap melebih-lebih sampai tarik muke 15 sen! Kita nak orang sayang kite, tapi perangai yang menggedik melampau menyebabkan orang benci kite! Kite sedar ke?

Kita mengata orang mengumpat, dalam tak sedar kite mengumpat. Kita melihat keburukan orang lain dalam tak sedar kita menonjolkan keburukan kita sendiri. Kita memandang rendah pada orang sedangkan kita tak tahu pandangan orang pada kita bagaimana. Jadi?

Kita membara bila orang pandang hina pada kita, tapi itu adalah pendapat orang, siapa kita nak nilai diri sendiri. Kita gembira melihat kemenangan orang lain,kenapa mesti kita bersedih dengan kemampuan kita? Sebab setiap orang ada kelebihan dan kelemahan masing-masing. Jadi kenapa mesti merungut?

Kita lihat orang cantik, orang kaya, orang berharta, orang pandai. Semua kita boleh dapat asalkan dengan usaha, doa, dan tawakal. Tapi kita? hanya memuji, mengagumi dan hanya melihat kesenangan orang lain tanpa diri sendiri ingin mencari jalan untuk jadi seperti mereka. 

Persoalan demi persoalan demi persoalan. lihat la kawan-kawan...kita takkan kemana sekiranya kita hanya diam dan diam dan diam melihat orang semata-mata dan berkata ibarat tin kosong. So, jom..bersama-sama berazam untuk cari jalan keluar. 

*jangan memikirkan masalah tetapi fikirlah jalan penyelesaiannya.

No comments:

 
;