Wednesday, February 23, 2011

TIPS LAGI!!!

Dah dua hari tak buka blog..selasa dan rabu..isnin pun dapat buka kejap je sebab masalah internet..
 huh! naik sawan jugak aku...tak dapat nak update apa2 dalam blog... 
dah la sabtu ahad aku tak online.. kalau sebulan macam ni agak-agak 
korang jumpe aku kat tanjung la kot... bukan tanjong malim..tanjong rambutan.. 
hohoho... *haiiiihhh simpang!* Fuhh!! Serius aku rindu teramat dekat blog nie.. 
agak-agak blog ni rindu aku tak?? hihihi.. *mula la mereng dah tu!* 
okey2...tamo merepek2..aku baru je balik dari pameran buku kat UKM..
aku jaga bahagian Penerbit UPSI.. memang banyak pengalaman aku dapat.. 
aku beli buku yang berkaitan dengan komputer..supaya lebih mahir.. 
wah! wah! wah~! keeelaaaasss ko munah! :P hihihi...
okey! entry sesuai untuk belia-belia yang sedang melanjutkan pelajaran..
tapi yang bekerja turut merasai.. i know that.. so, kalau nak tau topik..
trus scroll okey! jangan malas!! babap kang! :P
okey..sebagai pelajar, pekerja..selalunya ada tugasan untuk pembentangan..kan? kan? kan? 
so, ada tips LARANGAN dalam pembentangan.. sensitif k.. ;) jom kte tengok sama2!!

1- mukadimah yang lemah...
orait! dok depan je, pegang mike.. cari tumpuan orang ramai seboleh mungkin.. 
jangan korang cakap macam orang nak tido..sayu je dengar kan...? orang pun slow je ikut slot korang...dan jangan la korang dok depan bagi salam terus point pertama.. memang kena baling telur la korang nie! hahaa.. :P

2-Berlagak dan Riak..
kalau korang rasa topik tu mudah..jangan nak poyo pulak kat depan tu okey..bangga sangat dengan point yang korang sendiri pon aku yakin cari kat En.G dan Pn.Y..tol tak? jangan nak sombong ok!

3-Membuat lawak yang keterlaluan..
hello..perbentangan okey! bukan raja lawak..bentang tajuk yang serius, memang la nak joke sikit-sikit..kalau tak boring jugak..tapi aku nak highlightkan.. SIKIT-SIKIT okey! habis disitu.. next! :P

4-Visual Grafik yang melampau
yep aku tau korang terer bab2 komputer..power point tu kan? tapi guna lah grafik yang cantik dan tak sakit mata memandang..jangan la guna warna merah macam trafik light..kuning diraja..hijau pucuk pisang..cari warna yang soft..or pada yang suka bercorak, bergambar kat belakang tu jangan la cari yang carca marba..susah nak nampak tulisan. okey? next!

5-Perkataan atau istilah bombastik!
haaa! aku tau ko dapat A++ dalam bahasa melayu..jangan la ayat meleleh k...dan jangan ayat-ayat yang sukar dipaham tu banyak sangat..jelas? truskan..

6-Mengugut Audiens
ewah! mentang2 orang suka point korang.. korang boleh cakap.. "korang tak ada pilihan lain..point aku ni memang paling tepat dan selamat...jadi, pilih point aku...lebih terperinci! *hebatnya koooo*" ahaks! ye..memang selamat....selamat jalan da..! hahaha.. :P

7-Menghalang slaid...
yang nie memang aku tak suka.. kalau agak2 nak tayang muka, baikla kalau letak pic korang dalam slaid sebagai wall..okey kan? hihihi.. okey tak.. maksud aku..jangan ko duduk depan slaid tu..orang nak salin nota dan point2 tu.. bukan nak telik berape jewarat ko ada..kulit itam ke putih.. lebar muka ko berapa inci..jelas? hiihiihii...

8-Penampilan yang buruk..
Yes! kalau aku..nak buat pembentangan aku akan pastikan aku pakai baju yang cun2 punyer...baju mesti berharga RM 50 ke atas sahaja.. tu baru baju, belum masuk kasut..tudung... yang lelaki tali leher.kemeja.. seluar....! hihi.. no! no! no! jap lagi ada pulak mak bapak sepak aku sebab anak dorang nak beli baju mahal2 setiap kali ada pembentangan..alasan~ikut cakap blogger.. uiihh..jangan cari pasal weh.. maksud aku.. kemas.. jangan kusut masai..dengan baju tak ber"iron"...jangan ada bau tengik..tau tengik? okey buka kamus muka surat 357 no 15 okey? xjumpe? memang tak ada.. hihihi.. tengik tu busuk! dah tau kan? tak payah buka kamus.. *bagus eyqa nie..merosakkan minda betul! ahaks! *

9-Membaca nota sepanjang masa..
yang ni aku memang paling benci.. kalau nak baca nota, tak payah bentang.. buka slaid.. salin! sama je kalau baca pun..kan? so, jalan terbaik terangkan..bukan baca..ada paham ka?

10-Penutup yang mendatar..
"sekian terima kasih!" macam tu je? kat slide akhir pun ada..kan? alaaa.. paling kurang pun.. bagi la kesimpulan...lepastu buat sorakan semangat ke.. macam gi kem2 tu.. kan? orang pun happy je nak tepuk tangan..tak da lah dorang tepuk meja.. okey? ups! dak class aku suka mengamalkan tepuk meja ni.. *cover la kunon!*

Dah! Dah!! dah baca kan? so, ada lagi yang aku jumpa wat benda terlarang nie.. jangan heran la kalau time pembentangan ada yang membuat tahi mata dan jangan pelik bila ada yang mengalirkan air "sungai" secara mata terpejam.. ada paham tak?? hangguk cepat sebelum aku cepuk korang! ngee~! tu aje... pesanan penaja.. ewah!


*point dari ~solusi~ isu 28.*

3 comments:

angah said...

Hihi best la n3 ni.. besh besh dan besh lagi..

tq 4 sharing :D

EYQASARA said...

hihihi.. okey angah... ;) ur welcome.. mekasih jgak sebab kate besh.. ngee~ :D

Jay said...

tips yang bagus untuk buat presentation....heheheh

 
;