Tuesday, September 6, 2011

Jika Dia Adalah Suami...



Bila lihat semula, ayat ni dah tersebar luas. Terima kasih kepada sahabat kerana mengirimkan sepotong ayat seperti di atas. Beliau meminta aku untuk memasukkan ini di dalam blog. Bagi aku menarik. Thanks kawan... Baca ayat di atas, aku mula memikirkan bahawa "bukan mudah menjadi seorang suami... bukan mudah untuk bergelar seorang bapa... bukan mudah untuk menjadi seorang pemimpin di dalam keluarga.. terlalu berat tanggungjawab yang harus dipikul. Bukan hanya di dunia..malah diakhirat.."

Persoalan sekarang yang bermain difikiran aku, adakah lelaki sekarang benar-benar sedia untuk menjalankan tanggungjawab seperti yang dituntut? Aku hanya menggeleng kepala dan tapi dalam hati aku penuh berharap "..lelaki itu ada..dan berharap dirinya adalah untuk aku.." 

Sukarnya mencari siapa dia.. "DIA"? Dia adalah suami...dia adalah lelaki yang boleh membimbing aku dan keluarga..dia adalah makhluk Allah yang taat kepada agamanya iaitu Islam.. Dia adalah lelaki yang mampu untuk melayarkan nakhoda di atas lautan yang bernama perkahwinan... Dia adalah cintaku yang tak pernah aku temui lagi sehingga kini. Mungkin ada... mungkin tidak.. Pilihan ada didepan mata. Tetapi hati ini terlalu meragui adakah benar si dia yang aku cari? 

Aku mencari seseorang yang menyayangi.. mencintai.. menerima aku dengan seadanya.. menerima baik buruk keluargaku.. segalanya tentang aku.. tanpa syarat dia menerimanya.. aku bukan mendambakan dia lelaki yang hebat di mata masyarakat.. Aku bukan menginginkan lelaki yang penuh dengan populariti.. Aku bukan memerlukan dia kerana pangkat dan darjat yang disanjung.. tetapi aku memerlukan dia yang hebat disisi Allah. Hanya kerana aku juga ingin menjadi hebat dan menjadi tetamu istimewa dalam hidup dia yang bernama suami.

Kadang-kadang muncul rasa sangsi. "Adakah benar cinta itu wujud?" aku sendiri tak memahami apa maksud cinta. Sayang? Rindu? Suka? Minat? terlalu umum..terlalu subjektif untuk aku mengatakan ia adalah cinta. Aku selalu saja memperlekehkan jika ada yang mengatakan "aku cinta kamu.." aku selalu bertanya "cinta? kamu faham apa itu cinta?" Fahamkan aku apa itu cinta...yakinkan aku apa itu cinta..supaya aku dapat kenal itu adalah cinta..dan supaya aku boleh mengakui kebenaran "sebenarnya itu cinta..."

*Jadi, tak hairanlah kenapa sukar untuk aku mencintai seseorang kerana aku sendiri tak memahami apa itu cinta.

4 comments:

RENUNGKANLAH said...

Thankz.... Diaatas pengingatan ini.... RENUNGKANLAH sungguh berbangga kerna Cik Pena Eyqasara sudi memberi pengingatan kepada kaum2 Adam Seperti saya, Thankz.... Teruskan Usaha Murni Anda..... =)

EYQASARA said...

Renungkanlah: sy hanya meluah apa yg sy rase... ur welcome! :)

RENUNGKANLAH said...

Mungkin bagi Cik Pena Eyqasara ia adalah suatu luahan perasaan yg biasa... tetapi bg saye sebaigai kaum adam... ia penuh dengan nasihat dan pengingatan yang berguna.....

EYQASARA said...

alhamdulillah.. trima kasih...

 
;