Tuesday, September 27, 2011

7 Pesanan Bicara Soal Cinta

Jika pertanyakan soal hati dan persediaan...Aku ingin sekali memaklumkan kepada kamu... langkah sepatutnya kamu ambil tahu... Ini hanyalah berdasarkan situasi yang pernah aku lalui. Terpulang sama ada mahu ikut atau tidak. Sebarang paksaan tidak dikenakan. *cewah! macam nak charge ape je....


Simbolik perjalanan sebuah cinta mudah saja. Ada dua manusia, si A dan si B. Menuju satu cita iaitu mengejar cinta. Jarak menuju "CINTA" itu sama saja. Tak ada bezanya. Bezanya cara mereka menuju ke arah cinta itu bagaimana. 


Si A, menuju ke arah cinta dengan mudah saja. Melalui jalan lurus. Erti kata lain, tanpa halangan dia mudah mendapatkan cinta, dalam masa yang pendek. Manakala Si B, menuju ke arah cinta dengan perjalanan yang bersimpang siur. Sudah semestinya mengambil masa yang lama untuk menemui apa itu cinta.


Cinta yang mudah dimiliki, sekejap saja perjalanannya. Perhatikan... Banyak apabila cinta itu terlau mudah dimiliki tanpa ada sebarang halangan, jodoh mereka selalunya tidak panjang. Allah memberikan mereka bahagia. Tetapi hanya sementara dan bahagia itu terbukti hanya pinjaman.


Lihat pula pada cinta yang amat mudah untuk dimiliki. Bertahun menanggung derita, pelbagai dugaan yang diharungi. Akhirnya bersatu juga tetapi lambat. Kebiasaannya mereka yang dah melalui pelbagai dugaan hebat ini diberikan nikmat yang sedikit panjang dari perjalanan cinta si A.


Apapun, itu adalah rencana ILAHI yang maha mengetahui. Sesungguhnya bukan senang nak senang, bukan susah nak susah. Carilah pedoman yang takkan pernah hilang selamanya dalam hati.


1- Sekiranya kamu bertemu sesorang, jangan pernah cuba untuk ingat tarikh perhubungan kamu bermula. Kenapa? Sebab setiap yang bermula pasti akan berakhir.. jangan ingat tarikh mula..kerana pasti akan ada tarikh berakhir.. Biarkan tanpa permulaan..kerana tidak akan ada perakhirannya.

2- Jangan pernah kamu mencintai atau menyayangi seseorang sepenuh hati kamu..kerana sekiranya dia melukai kamu, lukanya lebih parah dan sakitnya melebihi dari apa yang telah kamu beri padanya iaitu...

3- Jangan pernah kamu mempercayai seseorang 100%...Kerana sekali dia menghianati kamu, kamu akan terasa kecewa teramat kerana kepercayaanmu dipersia..

4- Sekiranya si dia pernah mengalami kisah duka yang dalam atas kerananya sendiri, berhati-hati kerana anda mungkin mangsa seterusnya.

5- Sekiranya kamu mencintai seseorang, jangan kerana kebaikannya, carilah keburukannya..kerana bila kamu mencintai kerana baiknya, semakin kamu temui keburukannya, semakin hati kamu hampa..begitulah sebaliknya.

6- Sekiranya kamu berkasih, terimalah apa ada dirinya seperti mana kamu mahu dia menerima kamu apa adanya.

7- Sebelum menerima sesiapa yang ingin disayangi, tanya sejujurnya hati kamu, dan hati si dia. Apakah sebabnya dia menyayangi kamu? Dan tanya pada diri kamu sendiri. Adakah kamu menerima dia kerana sayang atau kasihan? *point terpenting! kenali perasaan kamu.

*originally eyqasara*

5 comments:

ZACK ENTRY said...

pendek kata..jangan terlalu memberi andaikata perhubungan itu belum tentu lagi..

EYQASARA said...

Zack Entry: yup... tu lah sebenarnye.. tp tu jugak lah yg selalu jd sekarang ni...

.izzatul.hazwani. said...

yeah ! betul3 .. saya sokong pnyataan kat ats ni :D hee

JIJI YU said...

semua hanya pinjaman

EYQASARA said...

Izzatul Hazwani: trima ksih.. :)

 
;