Thursday, September 15, 2011

Bahagia Dan Sedih

Dah sekian lame jari-jari ni tak menari di atas huruf-huruf kecil menaip entry dan kisah. Semalam, yang telah menjadi sejarah, hari ini yang terukir kenangan, dan esok yang belum diketahui. Hidup ni penuh dengan dugaan, cabaran, pilihan, penipuan, kekejaman dan macam-macam lagi. Apa yang berlaku hari ini aku hitung detik demi detik, dan tiap detik itu lah juga aku hitung perasaan yang bercampur baur.

Apa itu bahagia? bahagia adalah satu situasi yang setiap orang idamkan. Dengan bahagia, terukir senyuman, dengan bahagia tertulis kenangan, dengan bahagia tercipta keindahan. Bahagia bersifat sementara. Andai hari ini dirimu tersenyum bangga dan bahagia, maka haruslah dirimu bersedia pada hari esok dengan benteng kukuh menghadapi kesedihan yang mendatang.

Kesedihan? Sedih satu situasi yang sering kali orang takut untuk menghadapinya. Dengan sedih, terlerainya air mata, dengan sedih terhasilnya kesepian, dengan sedih terbitlah kerunsingan. Kesedihan juga bukan selamanya. Tiada duka yang abadi. Setiap duka yang hadir sebenarnya adalah satu ujian untuk diri menjadi lebih kuat. 

Lihatlah. Sedari kecil kita telah dididik dengan amarah, pesanan, teguran, peringatan yang berbaur ketegasan tanda apa yang dikatakan haruslah diambil peduli. Dan aku sangat pasti setiap pesanan, teguran, peringatan itu terkesan di hati sebenarnya. Rasa marah, kecewa, geram..semua tu pernah ada. Tapi dengan kata-kata tu la sekarang aku masih disini, masih bersabar untuk menunggu esok apa pula coraknya.



Oleh disebabkan itu, aku sering mendambakan seseorang yang boleh meminjamkan aku kebahagiaan dirinya untuk aku berkongsi. Seandainya aku dalam kesedihan, tidaklah aku terus sepi meratap hiba. Sekurang-kurangnya aku masih terhibur mendengar kisah gembiranya. Masih mampu tersenyum dan tumpang merasai nikmat itu.

"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang." [138] HR. Al-Bukhari 7/158.


Hidup bukan untuk bersedih, tetapi hidup juga bukan untuk ketawa... Perasaan itu ibarat rencah dalam masakan. Segala-galanya harus seimbang. Tak boleh terlalu masin, tak boleh terlalu manis, dan tak boleh juga terlalu pedas. Semuanya harus sebati dan sebagai yang tukang masak harus belajar untuk melazatkan masakan. Begitu juga dengan kehidupan. Sebagai manusia harus diuji dengan pelbagai dugaan agar kita lebih mahir hidup di bumi Allah ini. Lebih bersedia menghadapi setiap dugaan.


*apa corak kehidupan anda, anda yang tentukan.

1 comment:

Anonymous said...

search engine seo seo training backlink service increase backlinks

 
;