Thursday, August 18, 2011

PILIH JALAN MU KELAK..


"bersangka baiklah dengan semua orang...."

kadangkala kita tak sedar kita telah bersangka buruk pada orang. Sedangkan kita tidak tahu apa sebenarnya situasi orang itu. Jangan hanya disebabkan satu situasi, kita dah menganggap dia jahat, teruk dan sebagainya. Bayangkan berdosanya kita bila memikirkan yang buruk-buruk tentang seseorang itu. Bayangkan azab yang kita terima hanya kerana tersalah tafsiran.

Wahai manusia..bersihkan hati. Muhasabah diri. Elakkan dari membenci sesama manusia. Kerana apabila itu terjadi, syaitan laknatullah girang bertepuk tangan melihat pepecahan umah. 

Apabila nikmat yang diberi ditarik semula, janganlah kamu berasa hiba kerana sebenarnya Allah sedang mempersiapkan sesuatu yang lebih baik. Apa yang kita rasa terbaik buat kita, kadang-kadang ianya buruk untuk kita dan apa yang kita rasa buruk untuk kita kadang-kadang itulah yang terbaik untuk kita. 



Jangan berburuk sangka dengan PENCIPTA kita. Kerana DIA maha mengetahui segalanya. Bersyukurlah sekiranya dia memberi dugaan kerana ia bermaksud ALLAH masih menyayangi kita dan menginginkan kita bersujud meminta pertolongan darinya. 

Jangan jadi manusia yang takbur. Sedih bila terkenangkan ada juga manusia yang berkata "walaupun aku tidak solat tetapi aku rasa diri ini lebih baik dari mereka yang solat tetapi perangai teruk.." Astaghfirullah...kenapa berkata begitu? Riak menyatakan anda tidak solat. 

Wahai manusia, sejahat-jahat syaitan, mereka masih bersujud pada Allah. Makanya, manusia yang tidak sujud pada Allah apa maknanya? Renungkanlah wahai umat nabi Adam as semuanya. Tidakkah kamu teringin ke Syurga Allah yang seba indah? tidakkah kamu gentar akan Neraka Allah yang sangat mengerikan? 

*jalan ada ditangan kita...bersihkan jiwa sebelum terlambat..esok, belum tentu ada untuk kita..

2 comments:

Sunah Sakura said...

betul tu sayang...husnuzhon dengan manusia, husnuzhon dengan Allah..

EYQASARA said...

Alhamdulillah..trima ksh kak sunah.. :)

 
;