Wednesday, August 3, 2011

Muhasabah Diri Di Bulan Ramadhan.

Assalamualaikum. Dah lama tak mengupdate blog ni. Agak-agak orang dah tak ingat dah kewujudan blog eyqa. Macam tu ke? huhuhu. Pape pun, di bulan Ramadhan... bulan yang indah ini nak la share sikit pesanan. Berpesan-pesan sesama kita walaupun sekecil zarah. Pesan tentang kebaikan. Tak gitu? Mudah-mudahan dapat la jugak keberkatan sempena bulan baik ni kan?

Bermaaf-maafan
  • Manusia ni ego.. payah nak memaafkan satu sama lain. Dendam dalam hati payah di padam. Tapi tak semua. Tak jugak boleh disalahkan. Kadang-kadang apa yang dilakukan tu terlalu perit sehingga orang jadi takut dan sukar untuk memaafkan. Di bulan baik ni, marilah bersama-sama muhasabah diri memaafkan serta memohon maaf antara satu sama lain.
Beramal
  • Kalau sebelum ni payah sangat nak beramal, apa kata di bulan yang mulia ini mengambil kesempatan untuk beramal. Contoh seperti BERSEDEKAH, MENGAJI AL-QURAN, BERTERAWIKH, basahkan lidah dengan BERZIKIR.. insyaAllah keberkatan tu ada. TAPI!!! peringatan juga kepada anda, jangan yang sunat buat, yang wajib ditinggalkan ye. Sebab tak ada makna amalan sunat anda tanpa amalan yang wajib. Ibarat makan tanpa bismillah dan solat tanpa wuduk.
Kurangkan berbicara
  • Macam pelik je kan? Tapi sebenarnya tanpa sedar butir bicara tu boleh menyebabkan kurangnya pahala puasa. Kita ni cakap main sedap mulut je. Aku tak kata orang lain tetapi aku pun kadang-kala terbuat benda yang sama. So, peringatan untuk aku dan kamu semua juga.
Cukup lah setakat ini. Renung-renungkan amalan yang kita lakukan adakah cukup sekadar kepuasan dunia atau ingin dibawa bersama sebagai bekalan di akhirat. " Jangan kenang dan berbangga dengan perbuatan baik yang disumbang kerana belum tentu ia diterima oleh Allah Taala. Tetapi ingatlah dosa, dan kesalahan yang dilakukan selama di dunia ini kerana ia memang dituntut di akhirat kelak.

Wasalam.


5 comments:

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

happy fasting eyqa =)

RENUNGKANLAH said...

Puasa adalah guru yang terbaik untuk kita memperbaiki diri kita.... oleh itu gunakanlah Ia dengan sebaik mungkin....

EYQASARA said...

khumaera Ismail: trima kasih.. happy fasting jugak... :D

EYQASARA said...

Renungkanlah: InsyaAllah.. betul ape yg dikate tu... :)

nur shahrina said...

akak macam mane akak wat nuffang yg kat tepi 2 ???

 
;