Friday, November 4, 2011

Info Puasa Sunat Hari Arafah

Assalamualaikum. Tarikh 5 Nov 2011, Jam menunjukkan pukul 3.00 pagi. *siapa yang dah lama follow blog aku memang tau yang aku jenis menaip entry tengah malam dan waktu pagi. Esok, semua maklum raya qurban yang jatuh pada 6 Nov 2011. *mood raya dah dalam kepala. Tapi, berapa orang yang terfikir untuk berpuasa sunat sehari sebelum raya qurban? Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi mengingatkan aku.


Ok, mesti ada yang tertanya-tanya apa, bagaimana, kenapa, bila, siapa..tentang puasa sunat Arafah ni. Ada info untuk anda, semoga info yang tak seberapa ini dapat memberi anda rujukan tambahan. :)

Niat puasa Arafah, tak ada niat yang spesifik. Cukuplah sekadar berniat secara mutlak iaitu "sahaja aku berpuasa sunat" itu sudah memadai. Boleh juga sekiranya nak berniat "sahaja aku berpuasa sunat Arafah" kedua-duanya boleh diguna pakai.

Waktu berniat pula adalah sebelum subuh dan sebelum Zuhor 9 Zulhijjah. Kalau hari ni tarikhnya baru ingat nak puasa sunat, boleh lagi. Dengan syarat tidak melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa.

Ganjarannya? Sangat hebat. Seperti saudara di atas ni memaklumkan, 2 tahun dosa akan diampunkan insyaAllah. :) *tengok! betapa ruginya mereka yang tak ambil kesempatan ni. 

Info yang serba ringkas ini harap dapat dijadikan panduan insyaAllah. Jadi, bersamalah kita berpuasa sunat untuk menunjukkan kesungguhan dan keikhlasan kita beribadat terhadap Allah.

*yang sunat lakukan, jangan pula tinggal yang wajib! :)

5 comments:

Anonymous said...

Most powerful&cost effective SEO and website traffic service in world get up to 100’000 forum backlinks now!
Get great web traffic using best backlink service today. We can post your custom message up to 100’000 forums around the web, get insane amount of backlinks and great targeted online web traffic in very short time. Most affordable and most powerful service for web traffic and backlinks in the world!!!!
Your post will be published up to 100000 forums worldwide your website or blog will get instant traffic and massive increase in seo rankings just after few days or weeks so your site will get targeted long term traffic from search engines. Order now:
backlinks

Hizami Rahim said...

hehe. betul ke benda ni? takde la. cuma nak tahu je. sbb ganjaran dia hebaddd sangat - diampunkan dosa dua tahun - untuk amalan yg sunat je?

:D

EYQASARA said...

Hizami Rahim: tu la kuasa dan kebesaran Allah.. DIA maha pengampun, maha pemurah.. :)

Mr. Z dan Mis N said...

suka baca entry ni

MAXIS HOME FREE SAPE MAU???

Jom cashout duit korang dengan

PRASEKOLAH FREE UNTUK ANAK ANDA

Singgah blog saya jom

EYQASARA said...

Mr.Z dan Mis N: trima kasih... :)

 
;